کد خبر: ۵۲۷۴۸۶
زمان انتشار: ۱۳:۲۳     ۱۳ تير ۱۴۰۲
ورود اصلاح طلبان به فضای رادیکال؛
انتصاب خانم منصوری می تواند به عنوان گام عملیاتی اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس در اسفند سال جاری ارزیابی می شود.

پیامهای انتخاب رئیس جدید جبهه اصلاحات چیست؟ | چگونه بهزاد نبوی تندرو‌ حریف برخی عناصر رادیکال‌تر نشد؟به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری 598-رضا احمدزاده/ آذر منصوری دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با رای اکثریت اعضای جبهه اصلاحات ایران به عنوان رئیس دوره‌ای این تشکل سیاسی انتخاب شد.

این خبری بود که در روزهای گذشته در خط خبری جریانات سیاسی پررنگ‌تر از دیگر خبرها دیده شد و بازخوردهای متفاوتی را نیز در پی داشت. در روند تغییرات سیاسی کشور جابجایی ها نیز امری طبیعی بنظر می آید. استراتژی ها تغییر می کنند و افراد با افکار تازه تر و به روز تر پا به میدان می گذارند تا بتوانند به حیات سیاسی خود استمرار بخشند اما اصلاح طلبان که همیشه سربازانی میدانی برای فشار از پایین و چانه زنی از بالا تربیت کرده اند اینبار سکان هدایت جریان خود را توسط حلقه فکری هسته سخت اصلاحات در محله زعفرانیه به یک خانم سپردند گویای برخی موضوعات درون جریانی است که بسیار تلاش کرده و خواهند کرد تا به بیرون درز نکند:

1- انتصاب منصوری می تواند به عنوان گام عملیاتی اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس در اسفند سال جاری ارزیابی می شود.

2- غلامحسین کرباسچی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به انتخاب «آذر منصوری» بعنوان ریاست جبهه اصلاحات گفته است: می‌توانم بگویم که حتماً نیروهای سیاسی‌تر، با سابقه‌تر و توانمندتر در جبهه اصلاحات حضور دارند، اما شاید ملاحظاتی برای انتخاب خانم منصوری وجود داشته است. دلیل انتخاب خانم منصوری به عنوان رئیس جبهه اصلاحات را باید از اعضای این جبهه پرسید. این سخنان را شاید بتوان بنوعی وجود گسل های خطرناکی دانست که شاید در زمان انتخابات خود را نشان دهد. کسی مانند کرباسچی که اینگونه موضعگیری کند باید آنرا نوعی نارضایتی در میان اصلاح طلبان تکنوکرات دانست که نقش شاخصی در هدایت اصلاح طلبان در بزنگاه های سیاسی دارند.

3- دو تحلیل روزنامه آرمان و دبیرکل حزب کارگزاران نشان می‌دهد که بهزاد نبوی عملا از سوی عناصر تندرو‌تر مجبور به کناره‌گیری شده است. او با همه سوابق تندروی‌اش، حریف برخی عناصر رادیکال‌تر نشده و بنابراین ناچار شده همانند عارف و موسوی لاری، عطای ریاست را به لقای آن ببخشد ، در نتیجه حضور فرد رادیکالی مانند آذر منصوری را باید نوعی عقب نشینی جریان اعتدال بنفع جریان تندرو دانست که شاید بتواند در فضای رادیکال شده جامعه، روابط اجتماعی‌ اصلاح طلبان را باز‌‌سازی کند.

4- حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران به روزنامه سازندگی گفته است: جبهه اصلاحات چند نفر عضو حقوقی دارد که به رغم این‌که اقلیت خیلی کوچکی هستند اما صدای خیلی بلندی دارند. حتی در بین آن 4 نفر، 2 نفر خیلی تند حرف می‌زنند‌، آنها گاهی اوقات مطالبی را می‌گویند که در شأن و حق آقای مهندس نبوی شنیدن این نـوع پرخاش‌ها خیلی شایسته نبوده است. از این جهت برای ایشان قدری دلخوری به وجود آمده است. این سخنان می تواند تایید این باشد که راه جریان رادیکال بر خلاف بهزاد نبوی خواسته های خود را تنها در چارچوب نظام نمی بینند. در تایید این مدعا چند هفته قبل روزنامه آرمان ملی نیز نوشت: بهزاد نبوی آبان سال گذشته اعلام کرد قطعا نمی‌توانیم با معترضان کف خیابان که شعارهای براندازانه می‌دهند، همسو شویم. بحث محافظه‌کاری نیست؛ ما شعارهای آنان را قبول نداریم. ما می‌خواهیم در چارچوب نظام، اصلاح کنیم. نمی‌خواهیم دینامیت زیر ساختمان بگذاریم.

5- در همین زمینه روزنامه اعتماد در گزارشی از جلسه انتخاب جانشین بهزاد نبوی، درباره خطر تندروي براي جريان اصلاحات هشدار داده و نوشت: برخي تحليلگران معتقدند يكي از خطراتي كه همواره آسيب‌هاي زيادي را متوجه اصلاحات كرده، برخي تندروي‌ها در اين جريان است. افراد و جرياناتي كه روز و روزگاري در آستانه دور دوم رياست‌جمهوري خاتمي، بحث عبور از خاتمي را مطرح كردند و در ادامه هم در سال84 بر آتش انشقاق و تندروي در جريان اصلاحات دميدند. اين خطر همچنان جريان اصلاح‌طلب را تهديد مي‌كند

بهزاد نبوی با تعابیری مانند: اصلاح کردن، کف خیابان، معترضان، شعارهای براندازانه و... ظاهرا قصد دارد تا با استراتژی پلیس خوب و بد، جریان رادیکال اصلاحات را پلیس بد و خود را پلیس خوبی نشان دهد که نظام از باید رد صلاحیتشان خودداری کند، در حالی که انتخاب این خانم بر خلاف تمام اصول مذاکره و مذاکره کننده گان در موضوعات سیاسی است. فی نفسه معرفی یک زن بیش از آنکه نماد قدرت باشد نماد ضعف است اما بقول محمد علی وکیلی، مدیر مسئول روزنامه ابتکار و نماینده اصلاح طلب مجلس دهم بهزاد نبوی رویکرد تعاملی و گفتمانی با حاکمیت به حسب مختلف داشت اما نظر برخی اصلاح طلبان بر کنشگری رادیکال‌تر و ورود به زمین بازی تقابلی است که انتخاب خانم آذر منصوری که به نوعی هیچ رزومه قابل اعتنایی در فضای سیاسی نداشته است می تواند موید ورود به فضای رادیکالی اصلاح طلبان باشد. لذا بروز رفتارهای رادیکال از این جریان در ماه‌های پیش رو دور از انتظار نیست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها